07 July 2011

syukur ya Allah

macam mana kalau kau orang semua minta masuk kerja.
dapat interview bersama adik kandung sendiri.
dan keputusan,kau seorang sahaja yang dapat kerja tersebut.
adik kau mendapat surat penolakan.4 surat penolakan!gurau je.
sure la kau orang akan rasa terkilan.
tak puasa hati.
rasa nak sepak sepak jinjang siam je interviewer tersebut.
dan lain dan tidak bukan,
kau orang akan rasa sedih jauh di dalam lubuk hati yang murni lagi tulus itu.

begitulah yang aku alami.
adik perempuanku tidak mendapat panggilan pertama IPG.
tapi berkat doa ibu bapa ku.
dan juga tawakal kepada Illahi yang tak putus putus.
dia menjadi calon gantian ataupun 2nd intake bagi opsyen muzik di institut pendidikan guru ilmu khas.
padahal aku meminta opsyen muzik bagi permohonan utama.
dan ditawarkan pilihan kedua iaitu TESL.
manakala adikku meminta opsyen TESL sebagai pilihan utama.
dan ditawarkan muzik yang mana adalah pilihan kedua.

dunia, inilah dunia rakan rakan.
unpredictable.
aiseh cakap BI pula.
janganlah benci saya.
aku still melayu tegar.
aku still ada kemelayuan dalam diri.
tidak pernah terfikir ingin berbinikan minah salleh.
apa yang aku mahu hanyalah melayu tulen seperti Tun Teja.
terasa ibarat seperti Hang tuah pula diriku ini.

di kesempatan ini,
drama musikal BI kami perlu buat drama bersama musik.
jadi dapatlah aku berkecimpung kembali dalam arena seni tanah air.
sudah lama rasanya The Barbers hilang sengat.
Syakir Hussein pula semestinya mempunyai tujuan lain dalam bidang seninya.
mungkin The Barbers akan menjadi The Barber sahaja.ataupun aku perlu buat side projek bersama ebiet g?
ahaha tinggi sungguh angan anganku.ibarat langit ketujuh.
biarlah, mungkin bergerak solo adalah takdirku.
lagipun Syakir meminati grunge manakala aku meminati bidang puisi dan jazz.
berlainan benar cabang musik kami.
tapi musik lah perkara paling universal di dalam dunia ini.
even aku meminati musik afrika selatan!
pelik bukan.

dalam minggu hadapan semua esainmen mesti dihabiskan.
dihabiskan secepat mungkin supaya diriku dapat fokus dalam permainan bola keranjang.
ada kejohanan yang mesti dihadiri.
aku bukannya pandai sangat bermain bola keranjang ini.
cuma minat sahaja lebih.
tapi lebih baik bermain daripada membaca komik slam dunk sahaja.

aku dah buat satu poem dalam BI.
tidaklah perfect.
tidaklah cacat pula.
hanya nukilan tulus daripada hati.
choiiiiih!
berpuisi gila.

tapi yang tu nanti la aku post.
kalau post sekarang habis dicopy orang.
sebab aku tak daftar lagi benda tu di bawah arkib negara malaysia.
ahahaha.


2 comments:

  1. bagus naim. rupanya anda seorang shakespeare yg belum di temui lagi bakatnya. saya berharap anda mampu meneruskan karya anda dgn lebih hebat, heheh

    ReplyDelete

seorang pendidik bangsa barangkali