29 July 2015

Hari kelima di Sk Merbau

The school is a very good school. I can see that in the soul of their teachers. Budak pula, hanya satu nak kena ajar, adab. Kita sebagai guru kena paham, semua budak dilahirkan tak pandai. Kita kena trigger their mind to be intelligent. Our job is not to teach, but to educate.

Apa maksud educate? Maksudnya, bukan hanya buku teks punya pembelajaran tapi dengan mengajar mereka tentang adab dan macam mana nak hormat orang. Itu je yang Malaysia kita perlukan.

Buat masa ni, mereka dah 80% menghormati aku dan duduk diam dalam kelas. Bagus budak, cikgu belanja keropok kat diri sendiri.

No comments:

Post a Comment

seorang pendidik bangsa barangkali